الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

לימודי תואר שני (.M.Ed)

אודות ותוכנית הלימודים

 רציונל

תוכנית הלימודים

רציונל

התוכנית לתואר שני ב'לקויות למידה - הערכה והתערבות חינוכית' מיועדת לפתח את היכולת המקצועית של מורים ליישם את מטרות 'חוק השילוב' (1988-1989) ויעד ההכלה' (תשע"ג) של משרד החינוך, לשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה.

בבסיס חוק השילוב קיימות התפיסה והאמונה לפיהן "יש לקדם ולפתח את כישוריו ואת יכולתו של כל ילד ולהקנות לו ידע, מיומנויות והרגלים אשר יסייעו להרחבת יכולותיו, להעצמתו ולהשתלבותו התקינה בחברה" (משרד החינוך, חוזר מנכ"ל, 1999). יישום החוק מחייב שהמורים יהיו אנשי מקצוע מעולים, בעלי ידע תיאורטי עדכני בהתפתחות תקינה ולקויה של מיומנויות למידה, וידע מעשי פרקטי בתהליכי הערכה והתערבות ברצף הגילאי.

הרציונל לפיתוח התוכנית לתואר שני מדגיש שלושה היבטים: (1) חוק השילוב, יעד ההכלה והכשרת מורים להשגת יעדיו; (2) הצורך בפיתוח תוכנית ייחודית ליישום חוק השילוב בחברה הערבית; ו -(3( אופן השתלבותם של בוגרי התוכנית בצוותים מערכתיים בחינוך המשלב.

תוכנית הלימודים מושתתת על התאמה בין מודלים תיאורטיים בתחום לקויות הלמידה ומחקרים על השפה הערבית, לבין הגדרות המומחיות והתפקידים הנדרשים מהמת"ל.

תכנית הלימודים

התוכנית המוצעת על-ידי המכללה היא תוכנית אקדמית בעלת דגש חינוכי-יישומי, והיא מיועדת לפיתוח מקצועי של מורים שיעסקו בחינוך המשלב. לבוגרי התוכנית יהיו תפקידים בכל שלוש רמות ההתערבות: (1) הם ירכשו ידע התפתחותי עדכני על המורכבות הייחודית של רכישת מיומנויות יסוד בשפה הערבית; (2) הם ירכשו ידע וכלים למיפוי כיתתי והתערבות עם קבוצות תלמידים שאותרו; ו- (3) הם ירכשו ידע וכלים להערכה ולהתערבות פרטנית.

בנוסף, יוכשרו הלומדים לעבודה בצוות רב-מקצועי בבית הספר ויכירו את תרומתם של אנשי מקצוע נוספים העובדים בצוות זה - פסיכולוגים, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק ויועצים. בוגרי התוכנית מיועדים להשתלב כמת"לים במערכת החינוך במגזר הערבי, גם במסגרת תוכנית אל"ה.

תוכנית המוצעת היא ייחודית למגזר הערבי בכך  שהמוקד שלה הוא חינוכי-יישומי והיא תאפשר הכשרה של מורים בפועל לתפקיד מקצועי של מורה מעריך תפקודי למידה העובד בצוות רב מקצועי.

 

התוכנית כוללת 6 מקבצים ש -5 מהם הם לימודי חובה. בחירה ניתנת במקבץ סדנאות העשרה בהתערבות:

א.     שעורים מתודולוגיים (3 ש"ש)

לימודי מתודולוגיה מחקרית המספקים ידע וכלים לעריכת מחקר איכותני וכמותי במסגרת לימודי התואר השני (בפרויקט הגמר).

ב.     לימודי התמחות תיאורטיים (7 ש"ש)

מקנים את הידע הנדרש בלימודי תואר שני בתחום לקויות למידה (נספח לדו"ח ועדת מרידור, 2008, שהוגש מעם תת ועדה בראשותה של פרופסור מרגלית).

ג.      לימודי התמחות יישומיים (9 ש"ש)

הלימודים כוללים ידע תיאורטי עדכני וכלים להערכה ולהתערבות בשתי חטיבות גילאיות - הגיל הרך וילדות-בוגרים (תיכון):

  • הגיל הרך (3 שעות).
  • גילאי ילדות-בוגרים (6 שעות).
  • סדנאות בחירה בתחום ההתערבות - בתחומי טכנולוגיה ואומנויות (2 ש"ש).

ד.      סמינריונים (4 ש"ש)

  • הסטודנט ישתתף ב -2 סמינריונים אחד בכל שנה) בתחומי השפה והאורתוגרפיה הערבית, שילוב תלמידים עם קשיים ולקויות למידה וחקר השיח של אנשים עם מוגבלויות וקשיים בלמידה בחברה הערבית.

ה.     פרוייקט גמר יישומי - עבודת הגמר

  •         פרוייקט הגמר נועד להיות יישומי (כגון מחקר פעולה) והוא חיבור אקדמי מקיף, המהווה את שיא הלימודים לתואר שני, המשקף את תהליך הלימוד בנושאי למידה-הוראה והקשר שלהם למעשה החינוך. החיבור מכוון לתאר, לסכם ולנתח סוגיה או בעיה מתחום העיסוק החינוכי-הוראתי של הסטודנטים בהסתמך על עולמות התוכן של תכנית ה- M.Ed..
  •         הסטודנטים ילוו במהלך הכנת עבודת הגמר ע"י סדנת הדרכה, המכוונת לסייע להם בהתמודדות עם הבעיות המתעוררות תוך כדי כתיבת העבודה.
  •         לכל סטודנט ייקבע מנחה אישי, מתוך רשימת מנחים, בלי קשר לקורס שהסטודנט לומד/לא לומד אצל המנחה, בכפוף למגבלה המוסדית של מספר הסטודנטים המונחים ע"י המנחה באותה שנה.
  •         עבודת הגמר תוערך ע"י מנחה העבודה, ועוד אחד מחברי הסגל בתכנית לפי קביעת ראש התכנית. הציון של העבודה ייקבע במשותף ע"י שני המעריכים (ציון המנחה 60% וציון המעריך 40%).

 

לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס