الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

לימודי תואר שני מוסמך הוראה (M.Teach)

רציונל

החברה האנושית עברה בעשורים האחרונים תמורות ושינויים רבים. שורש התמורות הללו הוא, בין השאר, תהליך הגלובליזציה וקצב התפתחותן של טכנולוגיות חדישות. במקביל לכך, נדרשת החברה להתמודד עם סוגיות חברתיות, כלכליות ותרבותיות, שהעמידו באור חדש את תַפקידם ותִפקודם של החינוך ומערכותיו. השינויים המוזכרים לעיל השפיעו גם על מערכת החינוך בישראל ובחברה הערבית בפרט.

למרות הרפורמות השונות שהוצעו במערכת החינוך בישראל, אשר בחלקן יושמו במהלך השנים, ההישגים הנמוכים של תלמידי ישראל ככלל, ובמגזר הערבי בפרט, עדיין משתקפים בתוצאות המבחנים הארציים ובמבחנים בינלאומיים, בתחומי הדעת השונים.

בתכנית ה-.M.Teach באים לידי ביטוי ההיבט הרב-תרבותי וסוגיית הזהות הייחודית של החברה הערבית, בכלל וסוגיית הדיגלוסיה של השפה הערבית בפרט, המהווה חסם בפני התלמידים הערביים בהתפתחותם הקוגניטיבית והחברתית.

מטרות התוכנית

  • התוכנית מכוונת להכשיר בוגרי תואר ראשון בעלי הישגים גבוהים בתחומי דעת שונים, המעוניינים ללמוד לתואר שני בהוראה (M.Teach.) המקנה גם תעודת הוראה במסלול העל-יסודי, ולהשתלב בסיום לימודיהם בהוראה בתחומי התמחותם.
  • התוכנית תדגיש את הידע הפדגוגי דידקטי והקשרו לידע הדיסציפלינארי ותשלב את הידע התיאורטי-מחקרי עם עשייה פרקטית ורפלקטיבית. התוכנית המוצעת תטפח היבטים ערכיים, חברתיים ומוסריים בעבודתו של המורה, ותשאף למצוינות ולהישגיות בהוראה ובמחקר, ותדגיש את חשיבות היחס של מורה-תלמיד.
  • התוכנית שואפת להכשיר מורה פרופסיונאלי, המפעיל שיקולי דעת המתבססים על הבנת תהליכי הלמידה והערכתם, על צורכי תלמידיו ועל שימוש באסטרטגיות ההוראה ולמידה המותאמות לשונות בין הלומדים תוך דגש על התייחסות להיבטים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים של הלומדים.
  • הסטודנט ילמד לעשות שימוש מושכל במיומנויות ובכישורים שירכוש, כדי לפעול בצורה יעילה בסביבות הוראה ולמידה עדכניות ומתחדשות.
  • הלימודים מיועדים לטפח את הפאן היישומי של ההוראה וההתנסות מהווה את לב ליבה של ההכשרה. ההתנסות המעשית משמשת במה ליישום הנלמד במסגרת תחומי הדעת הדיסציפלינאריים והפדגוגיים, ולגיבוש זהותו הפרופסיונאלית של פרח ההוראה, והיא מאפשרת חוויה מקצועית בסיסית וראשונית בהוראה כמורה הנחשף הלכה למעשה למורכבותה של עבודת המורה בבית-הספר ובכיתה.

הדגשים בתכנית

בניית ידע בהוראה

התוכנית תדגיש את המודעות לחידושים בפדגוגיה בהקשר לאסטרטגיות הוראה, למידה והערכה המותאמות לשונות בין הלומדים.

פיתוח כישורי חשיבה המעוגנים בהוראה-למידה

התוכנית מטפחת כישורי חשיבה ביקורתית ויכולת רפלקטיבית על עבודת המורה.

תוכנית אינטגרטיבית בעיצוב המורה

התוכנית מכוונת ליצור אינטגרציה בין רכיבי התוכנית ונושאיה, בין דרכי ההוראה וההערכה לבין הרלוונטיות שלה לצרכי התלמידים במערכת החינוך העל-יסודית ליבת הלימודים.

ליבת הלימודים

ליבת הלימודים כוללת לימודי חינוך ומנהיגות, פדגוגיה ומתודיקה, ומהווה מרכיב גנרי למתכשרים להוראה בהתאם למסלול הלימודים העל-יסודי.

התנסות מעשית

ההתנסות המעשית מאפשרת צפייה והתנסות בפועל בבתי-הספר העל-יסודיים, תוך התמודדות עם מצבים אוטנטיים של הוראה והדרכה.

מודל ההתנסות בהוראה יהיה מודל של שותפות (PDS - Professional Development School), ועוגני ההכשרה החשובים בתהליך הם: צפייה במורה המאמן או בעמית, התנסות בהוראה הלכה למעשה ושיחות משוב (פרטני וקבוצתי) בהנחיית המדריך הפדגוגי - המשוב משמש מראה רפלקטיבית להערכה, לבחינת נקודות עוצמה ותורפה, להגברת מודעות ותובנות המתכשר להוראה לביצועים המילוליים והבלתי מילוליים שהוא מעביר.



לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס