الكلية الأكاديمية العربية للتربية في إسرائيل – حيفا
המכללה האקדמית הערבית לחינוך בישראל - חיפה
The Arab Academic College for Education in Israel - Haifa
عربيEnglish

לימודי תואר שני מוסמך הוראה (M.Teach)


התוכנית אושרה על-ידי המועצה להשכלה גבוהה (22.12.2020) לפרסום ולהרשמה. הענקת התארים טעונה אישור המועצה להשכלה גבוהה.

עד לקבלת האישור יוחתמו הלומדים על הצהרה לפיה ידוע להם שבמקרה שהמכללה לא תקבל את אישור המל"ג, יוצע ללומדים להשלים את הלימודים במכללת בית ברל, שהסכימה לשמש רשת ביטחון ולקבל את הסטודנטים להשלמת הלימודים ולקבלת התואר.

רציונל

תוכנית ה- M.Teach. המוצעת ע"י המכללה מכוונת להכשיר בוגרים בעלי תואר ראשון ובעלי הישגים גבוהים בתחומי הדעת: (1) מתמטיקה; (2) מדעים; (3) ערבית; ו-(4) עברית, המעוניינים ללמוד לתואר שני בהוראה M.Teach. עם תעודת הוראה לבתי ספר יסודיים, ולמעוניינים בהסבה להוראה במסלול בית הספר היסודי.

התוכנית המוצעת מבוססת על מאפייניו הייחודים של ביה"ס היסודי כמוסד חינוכי אינטגרטיבי, המפגיש קהילת תלמידים הטרוגנית, בשלבי התפתחות משמעותיים. המורים יוכשרו להוראה בבית הספר היסודי בה התלמידים רוכשים לראשונה אוריינות בשפות המתמטיקה, המדעים, שפות הדיבור, ושפת המידע, ומתוודעים לראשונה ברעיונות חדשים כמו מודלים ומערכות, המשותפים לתחומי דעת שונים.

ההכשרה של הלומדים בתוכנית מכוונת לטפח מורה רחב אופקים, תוך הדגשת היסוד של מנהיגות חינוכית וחברתית בבית הספר ובקהילת סביבתו המקומית והלאומית. כמענה לאתגרי המאה ה-21, יושם דגש מיוחד על האוריינות הדיגיטאלית, הכוללת שפת המידע, איתור מקורות מידע, ויכולת הערכה של מידע באופן יעיל, ובכך יכירו הסטודנטים את הקשר בין המדע לטכנולוגיה ובין המדע לסביבה.

התוכנית מכוונת לטפח את יכולת המורה להקנות את המיומנויות הנדרשות בבית הספר היסודי[1]: (1) אוריינות תרבותית ולשונית; (2) אוריינות אנליטית ומידענית; (3) אוריינות כמותית; (4) אוריינות אסתטית; (5) מודעות לבריאות; (6) אוריינות אישית ובינאישית; ו- (7) אוריינות חברתית.

מוסמכי התוכנית יקבלו הכשרה לתחום דעת אחד לפחות (מקצוע ההוראה) ולתחום ההוראה הכוללת: הוראה המאגדת תחומי דעת הנדרשים לילדי הכיתות הנמוכות (א'-ב') בבתי הספר היסודיים, מתוך הבנה כי המורה המחנך מספק את רוב הידע ברוב מקצועות הלימוד בכיתות הנמוכות. נוסף על כך, הם יוכשרו להתמחות בתחום דעת נבחר להוראה בכיתות נוספות.

מטרות התוכנית

  1.   לחשוף את הסטודנטים לאספקטים מגוונים ועדכניים בתחומי הוראה, למידה והערכה.
  2.   להקנות כלים ומיומנויות של דרכי הוראה ולמידה, תכנון לימודים, ניהול כיתה וקיום קשר עם הקהילה בסביבת לימודים עתירת חידושים וטכנולוגיה.
  3.   לטפח את יכולתו של המורה להכיר, להעריך, לפתח וליישם תוכניות לימודים בית-ספריות, ההולמות את הצרכים הייחודיים של אוכלוסיית בית הספר המורים והתלמידים.

הדגשים בתכנית

בניית ידע בהוראה

התוכנית תדגיש את המודעות לחידושים בפדגוגיה בהקשר לאסטרטגיות הוראה, למידה והערכה המותאמות לשונות בין הלומדים. למשל, הסטודנטים ילמדו דרכי הוראה בכיתות הטרוגניות, נושא הנחשב להכרחי נוכח חוק החינוך המיוחד החדש המאפשר הכלת תלמידים עם צרכים מיוחדים במסגרות החינוך הרגיל.

פיתוח כישורי חשיבה המעוגנים בהוראה-למידה

התוכנית תטפח כישורי חשיבה ביקורתית ויכולת רפלקטיבית על עבודת המורה.

תוכנית אינטגרטיבית בעיצוב המורה

התוכנית מכוונת ליצור אינטגרציה בין רכיבי התוכנית ונושאיה, בין דרכי ההוראה וההערכה לבין הרלוונטיות שלה לצרכי התלמידים במערכת החינוך היסודית ליבת הלימודים.

ליבת הלימודים

כוללת לימודי חינוך ומנהיגות, פדגוגיה ומתודיקה, ומהווה מרכיב גנרי למתכשרים להוראה בהתאם למסלול הלימודים היסודי. כמו-כן, התוכנית תתייחס לסוגית המעבר מגן הילדים לבית הספר היסודי.

התנסות מעשית

ההתנסות בהוראה מהווה את לב ליבה של ההכשרה המעשית, והיא משמשת במה ליישום הנלמד במסגרת תחומי הדעת הדיסציפלינאריים והפדגוגיים, ולגיבוש זהותו הפרופסיונאלית של פרח ההוראה. שילוב הלימודים בהתנסויות במרכז הסימולציות ובמרכז להוראה חדשנית ומיטבית יאפשר להתנסות במציאות הכיתה ובית הספר הן בפועל, והן בסביבות מדומיינות.

ההתנסות המעשית תאפשר התנסות ראשונית בהוראה כמורה וחשיפה לקהילות בית-הספר, הכיתה, התלמידים וההורים, כמו גם התוודעות לתפקידי מפתח במערכת הבית-ספרית (רכזי שכבה, רכזי מקצוע, רכז פדגוגי וכד').

מודל ההתנסות בהוראה יהיה מודל של שותפות (PDS - Professional Development School), ועוגני ההכשרה החשובים בתהליך הם: צפייה במורה המאמן או בעמית, התנסות בהוראה הלכה למעשה ושיחות משוב (פרטני וקבוצתי) בהנחיית המדריך הפדגוגי - המשוב משמש מראה רפלקטיבית להערכה, לבחינת נקודות עוצמה ותורפה, להגברת מודעות ותובנות המתכשר להוראה לביצועים המילוליים והבלתי מילוליים שהוא מעביר.




לקבלת מידע על לימודים במכללה הערבית

הטופס נקלט בהצלחה

מצטערים אירעה שגיאה בשליחת הטופס